«Освічені українці, всебічно розвинені,
відповідальні громадяни і патріоти,
здатні до інновацій, - ось хто поведе
українську економіку вперед у ХХІ столітті».
Із Концепції Нової української школи
формування особистісної потреби, психологічної готовності педагогів до підвищення професійної компетентності та роботи над єдиною науково-методичною проблемою школи, розвиток їх творчої ініціативи, готовності до самовдосконалення, самоосвіти, саморозвитку, обґрунтування шляхів створення інноваційного освітнього середовища;
створення умов для формування ключових життєвих компетентностей школярів, досягнення такого рівня особистостої зрілості, який би дозволив випускникам після закінчення школи бути готовими до свідомого самовизначення з урахуванням не тільки своїх нахилів і здібностей, але й інтересів суспільства
ефективно реалізувати основні принципи навчання і виховання соціально компетентної особистості та збагатити освітній процес новими формами та методами на засадах інноваційної педагогіки та психології.
«Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві тацивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності».
Закон України «Про освіту»Форми і методи
створення психолого-педагогічних простору
для формування ключових компетентностей учнів,
підвищення рівня їх соціалізації та адаптації до життя
аналіз результатів педагогічного процесу для виявлення загальних та окремих аспектів науково-методичної роботи. Діагностика, теоретичне обґрунтування науково-методичної проблеми.
психологічне, організаційне, науково-методичне й матеріально-технічне забезпечення умов переходу до реалізації нової науково-методичної проблеми.
1. Дослідження реального рівня професійної майстерності, потреб та інтересів як усього колективу, так і кожного вчителя:
2. Виявлення науково-методичної проблеми школи, обґрунтування її актуальності:
№ з/ п | Зміст діяльності | Термін виконання | Відповідальні |
І | Оперативна нарада | ||
1 | «Особливості роботи педагогічного колективу над науково-методичною проблемою в поточному навчальному році» | Серпень 2018 р. | Директор школи |
ІІ | Методична нарада | ||
2 | керівників міжшкільних та шкільних методичних об’єднань «Мета, зміст та основні напрями науково-методичної роботи з реалізації нової науково-методичної проблеми» | Вересень 2018 р. | ЗД з НВР, голови ММО, ШМО |
ІІІ | Питання для обговорення на педагогічних радах: | ||
1 | «Аналіз результатів освітнього процесу школи за 2017/2018 н. р. та завдання педагогічного колективу на 2018/2019 н. р.» | Серпень 2018 р. | Директор школи |
2 | Педрада - педагогічні читання «Освітні стратегії соціалізації особистості громадян-ського суспільства» | Листопад 2018 р. | Директор школи |
3 | Педрада – презентація «Вплив нових педагогічних технологій на процес соціалізації особистості» | Лютий 2019 р. | ЗД з НВР |
4 | «Школа - територія соціалізації та захисту прав дитини» | Квітень 2019 р. | ЗД з НВР |
ІV | Наради при директорові: | ||
1 | Організація навчання і виховання першокласників в умовах Нової української школи | Вересень 2018 р. | ЗД з НВР |
2 | Організація навчання і виховання учнів 10-х класів в умовах нового Державного стандарту повної загаль-ної середньої освіти | Вересень 2018 р. | ЗД з НВР |
3 | Організація роботи з обдарованими учнями в умовах компетентнісного підходу | Жовтень 2018 р. | ЗД з НВР |
4 | Реалізація принципу компетентнісного підходу в процесі викладання географії та економіки | Листопад 2018 р. | Директор школи |
5 | Організація та стан теоретичної і психологічної підготовки одинадцятикласників до проходження ЗНО з навчальних предметів у 2019 році | Грудень 2018 р. | ЗД з НВР |
6 | Стан реалізації першого циклу початкової освіти в першому класі | Грудень 2018 р. | Директор школи |
7 | Підвищення ролі методичної роботи у процесі формування компетентного вчителя | Січень 2019 р. | ЗД з НВР |
8 | Використання новітніх технологій у виховній роботі школи з метою її удосконалення | Січень 2019 р. | ЗД з НВР |
9 | Реалізація принципу компетентнісного підходу на уроках хімії | Лютий 2019 р. | Директор школи |
10 | Інтеграція курсу «Вчимося жити разом» у роботі класного керівника | Лютий 2019 р. | ЗД з НВР |
11 | Роль шкільної бібліотеки у формуванні соціальної активності школяра | Березень 2019 р. | ЗД з НВР |
12 | Профілактика виникнення та подолання проявів булінгу в дитячому середовищі | Квітень 2019 р. | ЗД з НВР |
13 | Формування інформаційної компетентності здобува-чів освіти на уроках інформатики. | Квітень 2019 р. | Директор школи |
14 | Результати участі учнів школи у міжнародних, всеукраїнських інтерактивних, творчих конкурсах як шлях реалізації особистісного підходу | Травень 2019 р. | ЗД з НВР |
V | 3 Питання, що виносяться на розгляд науково-методичної ради: | ||
1 | Шляхи реалізації науково-методичної проблеми на І етапі її впровадження | Вересень 2018 р. | ЗД з НВР |
2 | Про систему роботи з підготовки учнів до олімпіад з навчальних предметів | Вересень 2018 р. | ЗД з НВР |
3 | Створення гуманістичного освітнього середовища навчального закладу як чинник успішної соціалізації учнів | Жовтень 2018 р. | ЗД з НВР |
4 | Про організацію науково-дослідницької роботи в школі | Жовтень 2018 р. | ЗД з НВР |
5 | Організація роботи над проблемою ММО вчителів предметів природничого циклу | Листопад 2018 р. | Голова ММО |
6 | Системна та цілеспрямована діяльність педагогіч-ного колективу школи з проблем формування громадянської свідомості учнів | Грудень 2018 р. | ЗД з НВР |
7 | Форми, методи та прийоми формування ключових компетентностей учнів в процесі підготовки до ЗНО з навчальних предметів | Грудень 2018 р. | ЗД з НВР |
8 | Формування ключової компетентності учнів спілкування іноземними мовами у практиці роботи вчителів закладу | Січень 2019 р. | Бурлак О. Г., Лут М. В., Стець Л. І. |
9 | Реалізація принципів особистісно-орієнтованого та диференційованого підходів на уроках математики | Лютий 2019 р. | ЗД з НВР |
10 | Оптимізація процесу соціалізації особистості засо-бами інноваційного наповнення освітнього середо-вища | Березень 2019 р. | ЗД з НВР |
11 | Реалізація завдань першого циклу початкової освіти Нової української школи підтримувати в кожному учневі впевненість і мотивацію до пізнання | Квітень 2019 р. | Голова ШМО |
12 | Основні орієнтири планування ІІ етапу роботи над науково-методичною проблемою | Травень 2019 р. | ЗД з НВР |
VІ | Методична робота з педагогічними кадрами | ||
1 | Науково-теоретичний семінар «Освітні стратегії соціалізації особистості» | ЗД з НВР | |
1) | Аналіз проблеми в психолого-педагогічній науці та освітній практиці | Жовтень 2018 р. | |
2) | Зміст і структура поняття соціальної компетентності учнів | Грудень 2018 р. | |
3) | Складові процесу соціалізації: підготовка до суспільного життя і оволодіння загальнолюдською і національною культурою | Січень 2019 р. | |
4) | Складові процесу соціалізації: соціально-політична адаптація і соціально-професійна орієнтація | Березень 2019 р. | |
2 | Науково-практичний семінар «Проблеми формування соціальної компетентності особистості в контексті виконання навчальних програм та Державних освітніх стандартів» | Квітень 2019 р. | |
3 | Творча група вчителів по роботі над проблемою «Соціалізація особистості на засадах створення сприятливого освітнього середовища в умовах компетентнісного підходу» | Упродовж року | Заступник директора з НВР |
1) | Організаційне забезпечення діяльності творчої групи. | Жовтень 2018 р. | |
2) | Поглиблене вивчення актуальної науково-методичної проблеми. Вибір тем досліджень. Проведення педагогічних досліджень | Жовтень 2018 р. | |
3) | Теоретичні аспекти соціалізації та самореалізації учнів. Дискусія «Соціальне середовище і особистість» | Січень 2019 р. | |
4) | Створення теоретичного банку даних із проблеми, яка досліджується | Травень 2019 р. | |
5) | Вивчення перспективного педагогічного досвіду з проблеми. Створення банку ППД з проблеми. | Травень 2019 р. | |
6) | Круглий стіл «Педагогічне керівництво розвитком особистості школяра» | Травень 2019 р. | |
4 | Психолого-педагогічний семінар «Психолого-педагогічні проблеми соціалізації особистості в умовах демократизації суспільства: етапи, види, педагогічні стратегії» | Упродовж року | Жукоцька О.О., практичний психолог |
VІІ | Науково-практична конференція :«Адаптивні технології управління навчанням та соціалізація особистості педагогів та учнів» | Травень 2019 р. | Заступник директора з НВР |
VІІІ | Оформлення довідково-інформаційних матеріалів з науково-методичної проблеми |
Формування творчої особистості та професійної компетентності вчителя в умовах компетентнісного підходу
наукове обґрунтування нової науково-методичної проблеми школи, визначення основних педагогічних стратегій її реалізації.
мотивація, стимулювання, науково-методична підготовка та прогнозування процесу реалізації проблеми школи.
сприяння переорієнтації педагогічної свідомості в поглядах та ключові питання проблеми, що реалізують; розробляння тактики та стратегії реалізації проблеми; аналіз рівня зануреності в проблему; теоретичне дослідження проблеми шляхом проведення засідань педрад, семінарів, методичних об'єднань, індивідуальних консультацій, самоосвіти.
льного методичного об’єднання;
процесі реалізації проблеми;
завдань проблеми;
во-практичних конференціях для учнів та вчителів, які беруть участь у роботі над пробле
мою;
основних завдань, ідей роботи над проблемою;
1) «Формування потреби учнів та вчителя у самовдосконаленні, саморозвитку через впровадження нових освітніх технологій».
2) «Фактори педагогічного впливу на розвиток соціальної зрілості особистості».
зація науково-методичної проблеми на II етапі впровадження) (Березень, заступник
директора з НВР).
1) Система педагогічних впливів, спрямованих на соціалізацію учнів.
(Листопад, заступник директора з НВР).
2) Використання мережевих технологій у підвищенні фахового рівня педагога.
(Березень, заступник директора з НВР).
проблеми школи.
«Соціалізація школяра: психологічна сутність, технології, індикатори»;
(Грудень, заступник директора з НВР).
«Виявлення рівня творчої спрямованості, орієнтації особистості в сучасному інформа-
ційному просторі».
по роботі над проблемою «Соціалізація особистості на засадах створення сприятливого освітнього середовища в умовах компетентнісного підходу».
«Технологія креативного мислення».
«Використання електронних освітніх ресурсів нового покоління в освітньому процесі»
(Гончарук В. Д.).
за підсумками роботи педагогічного колективу над реалізацією ІІ етапу науково-методичної проблеми на тему: «Адаптивні технології управління навчанням і соціалізація особистості педагогів та учнів» (Травень, керівники МО, заступник директора з НВР.)
Спрямування всіх напрямів внутрішкільної методичної роботи,
активізація діяльності методичних об'єднань
на вдосконалення системи роботи вчителів
у контексті роботи над проблемою
розробка й апробація системи діяльності навчального закладу та вчителя в процесі реалізації науково-методичної проблеми школи, спрямованої на розвиток соціальних компетенцій особистості, масове запровадження новітніх педагогічних стратегій та конкретних технологій соціалізації, накопичення досвіду управління інноваційними процесами в освітній діяльності. Практичне дослідження проблеми.
спрямована організація досвіду з реалізації проблеми в роботі педагогічного колективу, корекція діяльності вчителів, які мають труднощі в роботі над новою проблемою.
визначення ступеня компетентності членів педагогічного колективу; вивчення ступеня готовності вчителів до роботи над проблемою; вивчення досвіду роботи вчителів і виявлення труднощів з подальшою їх корекцією.
шення поставленого завдання;
реконання про цінність освіти і своє місце у суспільстві;
методичної проблеми;
лізують окремі аспекти проблеми;
ти, активізація роботи шкільних методичних об’єднань;
проблеми;
перспективного досвіду;
найбільш ефективних у роботі школи загалом і кожного педагога зокрема;
об’єднань, вироблення заходів, стосовно їхньої реалізації;
нованих методичних рекомендацій;
ли;
проблемою;
зрізів для вивчення впливу запропонованих нових технологій на рівень навчальних
досягнень учнів;
Створення умов для вирішення поставлених завдань:
во-методичної проблеми;
ною проблемою;
лемою.
«Особливості діяльності педагогічного колективу впродовж 2020-2021 та 2021-2022 навчальних років в умовах реалізації науково-методичної проблеми на ІІІ етапі».
«Реалізація моделі управлінської системи в межах науково-методичної проблеми школи».
1) моніторингова діяльність методичних об’єднань;
2) стимулювання і заохочування учнів до освітньої діяльності;
3) інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі сучасної школи;
4) критичне мислення і формування соціальної компетентності особистості;
5) модель навчання і виховання громадян майбутнього;
6) інноваційні технології у форматі контрольно-оціночної діяльності;
7) формування вміння навчатись через організацію самостійної роботи учнів.
1) «Вплив нових педагогічних технологій на процес соціалізації особистості».
2) «Роль навчально-методичної підготовки та професійної майстерності вчителя у ство-ренні умов для розвитку й самореалізації особистості».
3) «Успіх учня – успіх вчителя». Обдарована дитина: успіхи, проблеми, перспективи».
4) «Нові підходи до розвитку громадянської активності учнів».
5) Панорама педагогічних ідей. Творчі портрети вчителів, які атестуються.
1) Основні напрямки діяльності класного керівника в роботі з учнями щодо підготовки їх до життя;
2) Організація проектної та науково-дослідної діяльності учнів на уроках та у позакласній роботі;
3) Сучасні моделі психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами;
4) Профілактична робота з дітьми, сім’ї яких опинилися у складних життєвих обставинах;
5) Профільне навчання як шлях соціалізації особистості;
6) Роль шкільної бібліотеки у формуванні соціальної і громадянської компетентностей учнів;
7) Ефективність використання інформаційно-комунікаційних технологій.
5. Виявлення нових педагогічних ідей, цікавих методичних заходів у досвіді творчо працюючих вчителів з метою поширення досвіду.
6. Моніторинг професійної компетентності вчителя.
7. Залучення вчителів до творчого педагогічного пошуку в процесі реалізації проблеми школи.
8. Реалізація моделі психолого-педагогічного супроводу розвитку особистості в системі компетентнісно орієнтованого підходу.
9. Моніторинг розвитку життєвої компетентності учнів.
«Внутрішня диференціація як засіб реалізації компетентнісного підходу».
«Професійне самовизначення як чинник соціалізації та адаптації учнів».
«Творча співпраця педагогічного колективу, учнів та батьків у формуванні громадянської активності школярів»;
«Фактори педагогічного впливу на розвиток соціальної зрілості особистості».
1) Психолого-педагогічні методи профілактики агресії та екстремізму у молодіжному середовищі.
2) Психологічний захист як зворотна реакція учня на стресову ситуацію. Допомога дитині у подоланні стресу.
3) Індивідуальна траєкторія розвитку обдарованої дитини.
1) «Сучасне освітнє середовище: плани і перспективи».
2) «Інтегроване навчання в сучасній школі»
1) «STEM-освіта і формування ключових компетентнотей» (Петрова А. М.).
2) «Використання електронних освітніх ресурсів нового покоління в процесі вивчення
іноземної мови» (Лут М. В.)
«Стан впровадження Програми національного виховання».
за підсумками роботи педагогічного колективу над реалізацією ІІІ етапу науково-методичної проблеми на тему: «Системна та цілеспрямована діяльність педагогічного колективу навчального закладу з проблеми формування соціально зрілого випускника».
Результативність соціалізації учнів як наслідок
професійної компетентності та творчих здібностей педагога
аналіз результатів та узагальнення досвіду роботи колективу над науково-методичною проблемою школи. Підведення підсумків роботи. Підготовка матеріалів до публікації. Оцінка рівня самореалізації педагогів.
оброблення даних моніторингових досліджень, отриманих у результаті роботи над науко- во-методичною проблемою школи на заключному етапі. Узагальнення найбільш вдалого досвіду роботи вчителів, маральне та матеріальне стимулювання вчителів, які одержали високі результати в ході реалізації проблеми, висвітлення результатів досвіду в засобах масової інформації.
аналіз рівня занурення в проблему; моніторинг рівня її реалізації.
вироблення рекомендацій, визначення напрямків роботи й перспектив подальшої діяльності.
груп про наслідки роботи над науково-методичною проблемою;
методичних порад, випуску методичних бюлетенів інших матеріалів;
ково-методичної проблеми;
галузі або кількох галузей одночасно;
методичної проблеми;
проблемою.
«Особливості роботи педагогічного колективу над ІV етапом впровадження єдиної науково-методичної проблеми» (Директор школи).
1) мистецтво ведення сучасного уроку як запорука якісної освіти;
2) вивчення й узагальнення досвіду із системи роботи педагогів;
3) модернізація науково-методичної роботи;
4) використання інформаційних технологій для формування інформаційної та медіаграмотності школярів;
5) ключові компетентності Нової української школи та їх реалізація в закладі;
6) підсумкове засідання методичної ради «Досвід і проблеми реалізації науково-методичної теми школи».
1) «Створення гуманістичного освітнього середовища навчального закладу як чинник успішної соціалізації учнів».
3) «Методи та прийоми створення ситуації успіху як напрямок соціалізації особистості».
4) «Збереження духовного, морального та фізичного здоров’я учасників педагогічного процесу як чинник соціалізації особистості».
1. Значення позакласної роботи для формування соціальної компетентності учнів початкової школи.
2. Формування позитивного іміджу сучасного навчального закладу.
3. Використання сучасних інформаційних технологій на уроках як умова зростання професійної майстерності педагога.
4. Роль і місце органів шкільного громадського самоврядування у процесі формування соціальної компетентності учнів.
5.Шкільна конференція за участю батьків, учнів, учителів щодо підведення підсумків колективної роботи над проблемою за 5 років.
6.Підсумкове засідання педагогічної ради «Досвід і проблеми реалізації науково-методичної проблеми школи».
7.Узагальнення позитивного досвіду педагогічного колективу. Видання методичної збірки.
1. Проведення моніторингу результативності науково-методичної проблеми школи.
2. Організація методичного супроводу науково-дослідної діяльності учнів.
3. Упровадження ІКТ в освітній простір школи.
4. Анкетування педагогічного й учнівського колективу з метою виявлення проблем і здійснення порівняльного аналізу стану професійної компетентності вчителів школи.
5. Обговорення планів науково-методичної діяльності МО з реалізації ІV етапу проблеми школи.
6. Аналіз створення дидактико-методичного й матеріально-технічного забезпечення інноваційної діяльності педагогів.
7. Оцінювання стану роботи вчителів-предметників, вивчення критеріїв для самооцінювання. Узагальнення ППД.
8. Підсумки роботи в усіх творчих групах. Оформлення наочності (папки з документами, розробки моделей, схем, рекомендацій).
9. Визначення й узагальнення позитивного досвіду роботи над проблемою. Визначення шляхів подальшої роботи педагогічного колективу.
«Оптимізація процесу соціалізації особистості засобами інноваційного наповнення освітнього середовища».
«Засоби підвищення ефективності спілкування в системі «учитель-учень».
12. Психолого-педагогічна консультація
«Вплив мотиваційних факторів на процес підвищення професійної компетентності вчителя».
«Професійне самовдосконалення та життєве цілепокладання».
«Культура здоров’я як чинник формування здоров’язбережувального середовища».
«Моніторинг діяльності вчителів-предметників щодо участі в реалізації проблеми школи».
15. Узагальнення досвіду роботи вчителів школи з питань реалізації науково-методичної проблеми школи.
16. З’ясування впливу організаційно-методичних умов на підвищення компетентності вчителя як професіонала. Вироблення рекомендацій з упровадження моделі організаційно-методичних умов у практику роботи закладу.
17. Проведення методичного заходу «Калейдоскоп творчих знахідок» і підготовка матеріалів з власного досвіду для творчого звіту із самоосвіти.
18. Упровадження рефлексивної діагностики в діяльності педагогів.
19. Методична панорама «Сучасний урок».
Проведення конференції-презентації за підсумками роботи над проблемою «Колективний досвід школи в реалізації науково-методичної проблеми».
1.Видання збірки «Соціалізація особистості: творчий пошук сучасної школи (з досвіду роботи над єдиною науково-методичною проблемою)»
2.Узагальнення матеріалів.
1) Упорядкування методичних матеріалів. Написання аналітичної довідки з науково-методичної проблеми.
2) Видання збірки методичних наробок з питань розвитку соціальної компетентності та громадської активності учнів.
3) Випуск методичних рекомендацій щодо впровадження педагогічних стратегій соціалізації особистості у процесі викладання конкретних дисциплін та позакласній роботі навчального закладу.
4) Випуск буклету «Критерії оцінки соціальних якостей учнів».
3. Висвітлення питань роботи над проектом в обласних педагогічних виданнях, на сайті школи